Branding placówek handlowych

W badaniach prowadzonych przez brytyjską firmę Premium Scenting 1 aż 42% klientów wskazało, że w sklepie najbardziej doceniają otoczenie i przyjazne środowisko.

 

Wygląd placówek sprzedażowo-usługowych powinien być  ściśle związanym z opracowanym wizerunkiem marki, prowadzącym do zajęcia wyróżniającego i znaczącego miejsca w świadomości klientów docelowych, poprzez komunikowanie określonych wartości, skojarzeń i osobowości marki w siedzibach firmy.

 

Największe światowe firmy regularnie zmieniają wygląd swoich placówek, dopasowując go do najnowszych trendów, sezonów i wykorzystując osiągnięcia z dziedzin psychologii sprzedaży i merchandisingu.

 

Merchandising, najprościej ujmując, to wywieranie wpływu na zachowanie klienta za pomocą odpowiedniej aranżacji sklepu i prezentacji oferowanych  produktów w celu zwiększenia sprzedaży.

 

Głównym celem takich działań jest wpływanie na percepcję i działania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji siedziby firmy. w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców, a nawet zwiększenia subiektywnej wartości marki w oczach klienta.

 

 

 

 

Elementy brandingu


Do elementów brandingu możemy zaliczyć:

  • witryny zewnętrzne lokalu
  • wystrój wewnętrzny lokalu
  • wewnętrzne elementy identyfikacji wizualnej na ścianach
  • branding urządzeń
  • materiały promocyjne
  • totemy i tablice informacyjne
  • stroje służbowe
  • rośliny ozdobne
  • tło muzyczne.

 

Na charakter brandingu  placówek handlowych wpływa wiele czynników, spośród których możemy wymienić:

  • rodzaj branży, w jakiej działa firma
  •  realizowana aktualnie strategia  promocyjna i sprzedażowa firmy
  •  charakterystyka grupy sprzedażowej
  •  oferowane w nich produkty
  • lokalizacja placówek – branding lokali w przestrzeni zewnętrznej różni się od tych, które znajdują się np. w galeriach handlowych.

 

Tak naprawdę działania brandingowe zaczynają się jeszcze zanim klient przekroczy próg lokalu. Już na parkingu zwraca on uwagę na wygląd zaparkowanych tam samochodów firmowych i na treści reklamowe znajdujące się na witrynie, które odpowiednio zaprojektowane i wykonane stanowią bardzo dobre narzędzie reklamy OOH. Informacje znajdujące się na witrynach i wewnątrz lokali również mogą różnić się przekazem.
Bardzo ważne jest, by klient, wchodząc do siedziby firmy, od początku czuł się w niej świadomie i pewnie. Nawigacja podłogowa i tablice informacyjne są podstawowymi narzędziami w tym obszarze i pomagają klientowi błyskawicznie odnaleźć się w lokalu i nawiązać kontakt z odpowiednim pracownikiem lub działem firmy.

Również wygląd samych pracowników może budować zaufanie do marki. Naturalnie będzie się on znacznie różnił pomiędzy pracownikami np. sklepu z ubraniami dla młodzieży a pracownikami banku. Różnica ta wynika m.in. z innych celów marketingowych i strategii komunikacyjnych.