W badaniach prowadzonych przez brytyjską firmę Premium Scenting 1 aż 42% klientów wskazało, że w sklepie najbardziej doceniają otoczenie i przyjazne środowisko.
Wygląd placówek sprzedażowo-usługowych powinien być ściśle związanym z opracowanym wizerunkiem marki, prowadzącym do zajęcia wyróżniającego i znaczącego miejsca w świadomości klientów docelowych, poprzez komunikowanie określonych wartości, skojarzeń i osobowości marki w siedzibach firmy.
Największe światowe firmy regularnie zmieniają wygląd swoich placówek, dopasowując go do najnowszych trendów, sezonów i wykorzystując osiągnięcia z dziedzin psychologii sprzedaży i merchandisingu.
Merchandising, najprościej ujmując, to wywieranie wpływu na zachowanie klienta za pomocą odpowiedniej aranżacji sklepu i prezentacji oferowanych produktów w celu zwiększenia sprzedaży.
Głównym celem takich działań jest wpływanie na percepcję i działania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji siedziby firmy. w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców, a nawet zwiększenia subiektywnej wartości marki w oczach klienta.
Elementy brandingu
Do elementów brandingu możemy zaliczyć:
- witryny zewnętrzne lokalu
- wystrój wewnętrzny lokalu
- wewnętrzne elementy identyfikacji wizualnej na ścianach
- branding urządzeń
- materiały promocyjne
- totemy i tablice informacyjne
- stroje służbowe
- rośliny ozdobne
- tło muzyczne.
Na charakter brandingu placówek handlowych wpływa wiele czynników, spośród których możemy wymienić:
- rodzaj branży, w jakiej działa firma
- realizowana aktualnie strategia promocyjna i sprzedażowa firmy
- charakterystyka grupy sprzedażowej
- oferowane w nich produkty
- lokalizacja placówek – branding lokali w przestrzeni zewnętrznej różni się od tych, które znajdują się np. w galeriach handlowych.
Tak naprawdę działania brandingowe zaczynają się jeszcze zanim klient przekroczy próg lokalu. Już na parkingu zwraca on uwagę na wygląd zaparkowanych tam samochodów firmowych i na treści reklamowe znajdujące się na witrynie, które odpowiednio zaprojektowane i wykonane stanowią bardzo dobre narzędzie reklamy OOH. Informacje znajdujące się na witrynach i wewnątrz lokali również mogą różnić się przekazem.
Bardzo ważne jest, by klient, wchodząc do siedziby firmy, od początku czuł się w niej świadomie i pewnie. Nawigacja podłogowa i tablice informacyjne są podstawowymi narzędziami w tym obszarze i pomagają klientowi błyskawicznie odnaleźć się w lokalu i nawiązać kontakt z odpowiednim pracownikiem lub działem firmy.
Również wygląd samych pracowników może budować zaufanie do marki. Naturalnie będzie się on znacznie różnił pomiędzy pracownikami np. sklepu z ubraniami dla młodzieży a pracownikami banku. Różnica ta wynika m.in. z innych celów marketingowych i strategii komunikacyjnych.