Promocja w finansach, czyli OOH jako reklama banku.

Trend przekazywania informacji z wykorzystaniem wizerunku znanych aktorów czy piosenkarzy, stał się czymś powszechnie stosowanym. Równocześnie podobają się odbiorcom a sojusznicy niezwykle silnie ich angażują, co przekłada się na efekty sprzedażowe i zaufanie do określonej marki instytucji finansowej.

 

Zaufanie w reklamie – rynek finansów opiera się na wiarygodności.
Należy pamiętać, że banki nie zajmują się tylko sprzedażą kont czy lokat. To przede wszystkim sprzedaż kredytów. Reklama, zarówno ta w mediach , jak i OOH skupia się bardzo często na kredytach dla osób fizycznych jak i działalnościach gospodarczych.

 

Ostatnimi laty widać zdecydowany wzrost finansowania właśnie tej drugiej grupy. Działalność gospodarcza często może sięgać po kwoty do nawet 750 tysięcy złotych na okresy między 10 a 12 lat. Jeszcze do niedawna, stanowiłoby to wymóg zabezpieczenia hipotecznego. To poważne zobowiązania, dlatego w decyzjach zakupowych takich produktów ważne jest zaufanie do konkretnego banku i jego wizerunek.

 

 

 

Dlaczego reklama banku w OOH?
Wraz ze zmieniającą się świadomością klientów dotyczącą finansowania, reklama zewnętrzna stała się w tym istotniejszym medium. Przykładowy Kowalski prowadzący firmę lub Nowak pracujący na umowie o pracę, gdy będzie szukał kredytu potrzebuje dobrej, rzetelnej i wiarygodnej informacji. Kampanie marketingowe prowadzone na przystankach czy na mediach miejskich , jak autobus czy tramwaj , niosą pewnego rodzaju przewagę.


Z psychologicznego punktu widzenia, wspomniany Kowalski ma wybór:

znaleźć bank, który widzi jadąc do swojej firmy (np. wiata przystankowa)
skorzystać z pomocy pośrednika finansowego (co wiąże się z dodatkowymi opłatami tzw. umowa pośredniczą)
Warto w tym momencie zauważyć, że jak podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej – w 3 kwartale 2021 roku, reklama banku stanowiła 7% udziału w sprzedaży OOH w Polsce. Mówi to wprost- reklama outdoorowa , świetnie odnajdującą się w aglomeracjach miejskich jest pozytywnym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę skalę wykorzystania powierzchni w tym okresie w poprzednich latach.

 

Jakie najskuteczniejsze formy przyjmuje reklama banku?
Poza wyraźnym, charakterystycznym i spójnym brandingiem placówek i bankomatów, marki korzystają też z pojedynczych nośników lub ich sieci.

 

Do najbardziej popularnych środków reklamy banku zaliczyć należy CITYLIGHTY. Rozmieszczone są w miastach w zasadzie strategicznie. Citylighty często znajdują się blisko przystanków tramwajowo-autobusowych, ale i w okolicach większych często skupisk ludzi (stadiony, areny sportowe, markety, galerie handlowe, centra aktywności miejskiej i rynki).


Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Izbę Gospodarki Reklamy Zewnętrznej – najskuteczniej i najczęściej reklama OOH pokazywana jest na środkach komunikacji miejskie. Zatem autobusy i tramwaje po raz kolejny stają się najlepszą, mobilną reklamą. Posiadają znakomite możliwości wyboru dzielnic (np. biznesowych) w których pojazdy kursują. Ponadto – działają nawet 24h na dobę – w zależności od wybranej linii. Dodatkowym plusem są nowe możliwości reklamy na wyświetlaczach LCD zamontowanych wewnątrz pojazdów. Klient, który wchodzi do np. tramwaju wyglądającego , jak jeżdżąca placówka bankowa. I w ciągu około godziny ma możliwość zobaczyć reklamę usług finansowych około 5 razy. Facebook, nawet przy dużych nakładach, nie osiągnie tego efektu bez zmęczenia klienta, prawda?

 

Trend reklamy OOH w innych krajach vs Polska
To nie są puste słowa i nie mamy się czego wstydzić. Kampanie reklamowe przeprowadzane na środkach komunikacji miejskiej są ogólnie akceptowalnym, nienachalnym nośnikiem i jak podają statystyki np. w samym Wiedniu wprost pożądane. Banki bardzo szanują sobie reklamę na tych nośnikach , co łatwo zauważyć w Polsce już od wielu lat. Sukcesy z wykorzystaniem reklamy OOH dostrzegane są na np. Instagramie czy Facebooku, wraz ze zwiększającą się liczbą estetycznie „oklejonych” tramwajów czy autobusów. Coraz więcej pojawia się relacji na TikToku. Łatwo więc dostrzec, że dobrze zaprojektowana reklama banku w OOH będzie napędzać reklamę w internecie.

 

Dobrze zaprojektowane OOH przenosi daną markę do tkanki miasta. Wiąże ją z innymi formami promocji i na stałe pozostawia w świadomości potencjalnych klientów. Staje się częścią codzienności – w okolicy, w aplikacji, w kampaniach angażujących odbiorców – niedaleko stąd do metaversum, prawda?


Kraje Europy zachodniej, bardzo lubujące się w tematach ekologii, preferują reklamę na nośnikach zewnętrznych, gdyż przekaz łatwiej dociera do społeczeństwa. Kampanie pro-ekologiczne są w Polsce już dawno obecne. Warto tu przypomnieć choćby o „zielonym tramwaju”, który przejeżdżając ulicami Katowic stał się efektem „WOW” nie tylko w naszym kraju. Można było go też zobaczyć w Niemczech czy Austrii.

Banki, które także poprzez ekologię chcą pozyskiwać więcej klientów, także ogromne pieniądze są gotowe inwestować w reklamę OOH. Do liderów ekologii w finansach należą min BOŚ Bank czy Credit Agricole.


Wzorem ich przykładu coraz bardziej ekologicznie przyjaznymi bankami stają się pozostali gracze rynku finansowego. Wystarczy rozejrzeć się w mieście.