Uchwały Krajobrazowe w polskich miastach
Uchwały krajobrazowe przegłosowały kolejno:
- Łódź,
- Gdańsk,
- Warszawa
- Kraków
- Opole
- Sopot
- Gdynia
- Leszno
- Cieszyn
- Tarnów,
- Nowy Targ
- Nowy Sącz
- Ciechanów.
Ciechanów to pierwsze w ogóle miasto z uchwałą krajobrazową, a zarazem pierwsze miasto, które uchwaliło opłatę reklamową i które wkrótce potem, pod naciskiem przedsiębiorców i mieszkańców, ją uchyliło.
Ciekawy jest również przypadek Gdyni, która uchwałę krajobrazową posiadała najkrócej. Jest pierwszym miastem, które tak szybko swoją uchwałę uchyliło. 23 czerwca 2021 r. gdyńscy radni jednogłośnie przyjęli regulacje uchwały krajobrazowej, mimo wielu krytycznych głosów zgłaszanych przez przedsiębiorców.
Jak odnaleźć się w uchwałach krajobrazowych w Polsce?
Uchwały krajobrazowe obowiązują w Polsce od ponad 7 lat. Największy wpływ na branżę OOH mają one – co rozumie się samo przez się – w 8 największych miastach Polski.
O zgodności owych ustaw z Konstytucją ciągle mówi się wiele, a i ostatni rok nie przyniósł w tej kwestii jednoznacznych rozstrzygnięć.
Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) jest nadal w toku kontroli uchwały opolskiej i skierował do Trybunału Konstytucyjnego pytanie prawne dotyczące zgodności ustawy z Konstytucją i prawem europejskim.
W 2020 r. NSA ponowił to pytanie przy okazji kontroli uchwały gdańskiej. Jeżeli Trybunał stwierdzi, że ustawa jest niezgodna z Konstytucją, przepis utraci moc prawną, zaś gminy, w których na podstawie uchwalonych kodeksów reklamowych zdemontowano nośniki, staną przed wieloma problemami, również finansowymi.
Postanowienia każdej uchwały krajobrazowej są ważne dla funkcjonowania branży OOH.
Dotyczą one jednak wszystkich przedsiębiorców czy reklamodawców, działających w miejscach, gdzie zaczynają obowiązywać kodeksy reklamowe. W większości muszą oni ponieść koszty zmiany identyfikacji wizualnej miejsc prowadzenia działalności. W przypadku sieci handlowych czy galerii są to często kwoty siedmiocyfrowe.