Szczegółowa inwentaryzacja istniejących na terenie miasta reklam, przeprowadzona przed podjęciem prac nad uchwałą krajobrazową wykazała, że 19% reklam w mieście jest ustawionych legalnie. Szczecin jako jedyne miasto, skonstruował swój kodeks na bazie istniejących planów miejscowych (pozostałe miasta wprowadzając uchwały reklamowe zmienią miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego).
Uchwała krajobrazowa Szczecin- Strategia
Taka strategia powoduje podział miasta na tyle stref, ile zostało uchwalonych planów miejscowych plus 1 dla strefy, w której brak planu miejscowego. To najbardziej skomplikowany i najobszerniejszy projekt uchwały (ponad 1000 stron) niemniej – jeżeli wybierzemy konkretną lokalizację, uchwała dla tego miejsca będzie bardzo czytelna i skondensowana. Podstawowe założenia projektu uchwały w miejscach, w których nie ma planów miejscowych, przewidują:
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 48m2
- reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona na całej powierzchni rusztowania przez okres 3 miesięcy raz na 5 lat;
- reklama na elewacji – do 10% powierzchni elewacji (z zastrzeżeniami);
- szyldy – na jedną działalność gospodarczą przysługuje 1 szyld o powierzchni 0,3 m2;
- zakazy – umieszczanie reklam na ogrodzeniach, terenach zielonych, urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego, obszarach wodnych, reklam na przystankach przekraczających 30% powierzchni wiaty;
- reklama cyfrowa – dopuszczona, z wyjątkiem reklam o niskiej rozdzielczości;
- murale – traktowane jak reklama na elewacji;
- okresy dostosowania – 2 lata;
- warunki dostosowania – częściowo określone;
- prawa nabyte –uwzględnione.