W ostatnim artykule "Promocja kultury w OOH" pisaliśmy o konferencji prasowej odbywającej się w tramwaju. Dziś opowiemy o innych eventach w nośnikach tranzytowych
Reklama tranzytowa jest tym, czym zajmujemy się od lat. Pierwsze grafiki reklamowe na autobusach i tramwajach wykonaliśmy pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku. Możemy dumnie powiedzieć, że jesteśmy promotorem tego typu reklamy na polskim rynku. Będąc krajowym liderem reklamy na środkach komunikacji miejskiej dajemy dowód tego, że można z sukcesem tchnąć nową jakość w klasyczne nośniki tranzytowe, uzupełniając je rozbudowanymi scenariuszami eventowymi.
Las na torach
Event wpisany w przestrzeń tradycyjnych nośników, takich jak autobusy, tramwaje czy przystanki komunikacji miejskiej, umożliwia bezpośredni kontakt z adresatami komunikatu, pozwala na bieżącą obserwację ich reakcji i emocji. Ponadto, co niezwykle istotne dla budowania zasięgu komunikatu, angażujący event otrzymuje „drugie życie” w postaci relacji dziennikarskich czy spontanicznych publikacji w sieci. Ten naturalny rozgłos znacząco wpływa na wzrost zasięgu i wzmaga komunikacyjną siłę wydarzenia.
A jak to wygląda w praktyce?
Przykładem eventu, który odniósł spektakularny sukces medialny jest zielony tramwaj z antysmogowym przesłaniem. Inicjatorem akcji Mogę zatrzymać SMOG! było Województwo Śląskie. Firma Business Consulting została zaproszona do opracowania koncepcji kreatywnej działania ambientowego, skierowanego do mieszkańców regionu. I tak narodził się pomysł przeniesienia kawałka lasu prosto do centrum miasta, by pokazać mieszkańcom zalety czystego, świeżego powietrza i niezakłóconego smogiem oddechu. Na tory Metropolii wyjechał wyjątkowy, zielony tramwaj. Na jego pokładzie, w otoczeniu żywej roślinności, przy odgłosach leśnych ptaków, wśród zapachu lasu, pasażerowie otrzymywali pakiet informacji, w tym m.in. jak skutecznie walczyć z niską emisją, co robić w przypadku alarmu antysmogowego, jak dbać o czyste powietrze itd. Pasażerowie dostali także zestaw gadżetów, w tym maseczki antysmogowe.
Wg danych firmy Press Service, ekwiwalent mediowy antysmogowej kampanii w postaci eventu w tramwaju przewyższył dziesięciokrotnie wysokość wydatków poniesionych na kampanię i wyniósł blisko 1 700 000 zł. Poza osobami, które miały okazję podróżować tym niezwykłym tramwajem, komunikat dotarł do ok. 7 000 000 osób. W okresie 11 – 25.10.2018 ukazało się łącznie 571 możliwych do zidentyfikowania pozytywnych publikacji w mediach. W ten sposób event oparty na idei antysmogowego tramwaju wykroczył daleko poza ramy „tu i teraz” i stał się wydarzeniem o ogólnopolskim, a nawet światowym, zasięgu.
Kawa i tańce w tramwaju
Inna doceniona przez odbiorców i media realizacja tego typu to kampania społeczna Zapuść Żurawia. Została ona przygotowana przez naszą agencję wraz z Wojewódzką Komendą Policji w Katowicach. Zastosowano w niej połączenie intrygującej grafiki na burcie tramwaju z pop-up eventem wewnątrz pojazdu z udziałem zespołu Golec uOrkiestra. Pasażerowie tramwaju zostali zaskoczeni niespodziewanym minikoncertem unplugged w wykonaniu braci Golców. Wyobraźcie sobie taką sytuację: jedziecie tramwajem i nagle dwóch pasażerów wstaje z siedzeń i zaczyna śpiewać! I okazuje się, że to znani artyści, Łukasz i Paweł Golcowie. A to niespodzianka! Tramwaj w jednej chwili rozbrzmiał dźwiękami muzyki. W ruch poszły smartfony, robiono zdjęcia i kręcono filmy, które następnie trafiły do mediów społecznościowych. Były nawet nieśmiałe pląsy, a niektóre z pasażerek z zachwytem przyjęły zaproszenie do tańca przez braci Golców. Zasięg komunikacji tego niecodziennego wydarzenia został rozbudowany dzięki wykorzystaniu video live streaming.
Potencjał zastosowania w komunikacji marketingowej nośników tranzytowych w nietypowy sposób od dawna stanowi ambicje firmy Business Consulting. Już kilka lat temu na bazie pomysłu naszego autorstwa powstała pierwsza tramwajowa kawiarnia Tchibo. Poza sugestywnym brandingiem zewnętrznym, wnętrze zabytkowego tramwaju zostało całkowicie zmodyfikowane – zamontowano kanapy, fotele, wykładzinę. Przygotowano bar kawowy z dostępem do wifi oraz nastrojową muzyką w tle. Podróżowanie takim tramwajem wniosło nową jakość w poranny dojazd do pracy, szkoły czy na uczelnię. Któż bowiem nie zachwyciłby się aromatem świeżo palonej kawy wypełniającym tramwaj, białym obrusem na stoliku i miłym uśmiechem osoby serwującej kawę w trakcie jazdy? Tak waśnie chcielibyśmy zaczynać każdy dzień!
Inne przykłady
W swoim portfolio Business Consulting ma również realizacje skierowane do najmłodszych pasażerów komunikacji miejskiej: autobus pełen ulubionych przez dzieci Minionków oraz autobus pod szyldem Kinder Niespodzianki. W obu tych przypadkach autobusy były częścią większego wydarzenia, na które transportowano dzieci wraz z opiekunami, w atmosferze dobrej zabawy i słodkich upominków.
Podobnych przykładów jest co niemiara. Mieliśmy walentynkowy tramwaj firmy Mieszko, w którym podróżujące pary częstowano czekoladkami „Duet” – jak przystało na Dzień Zakochanych. Innym wydarzeniem był tramwaj konferencyjny, w którym prezydenci niemal wszystkich miast aglomeracji śląskiej udzielali wywiadów i opowiadali, jak dbają o ekologię. Był też tzw. partybus, którego wnętrze wyglądało jak ekskluzywny nocny klub i który zapraszał młodych mieszkańców Białegostoku na plenerowy koncert Grzegorza Hyżego, będący częścią realizowanego przez nas projektu promocyjnego „Studiuj w Białymstoku”. Były przystanki komunikacji miejskiej zamienione w boiska do piłki siatkowej – jako element promocji wydarzenia sportowego Eurovolley Poland 2017.
Media Miejskie oraz Agencja Komunikacji Marketingowej, marki Business Consulting, odkrywają i wykorzystują potencjał nośników tranzytowych od ponad 30 lat: począwszy od tradycyjnych form tej reklamy aż po najbardziej pomysłowe i zaskakujące projekty promocyjne. Łącząc klasyczne formaty z technologią, sięgają po beacony, narzędzia VR oraz aplikacje mobilne i z powodzeniem lokują je w przestrzeni reklamy tranzytowej.