Kampania społeczna w OOH

Akcje edukacyjne o tematyce trzeźwościowej są wpisane w specyfikę kampanii społecznych. W każdym sezonie wiele mówi się o trzeźwości, ostrzega się przed skutkami nadużywania alkoholu, a komunikaty adresowane są najczęściej do kierowców (nie tylko tych zawodowych), do osób wkraczających w dorosłe życie, do rodziców i wychowawców młodzieży, a także do rowerzystów. W każdej grupie społecznej idea trzeźwego stylu życia jest pożądana i warto o niej mówić, wyraźnie wskazując i podkreślając jasne strony postawy polegającej na umiarkowanym i rozsądnym spożyciu alkoholu.

 

Prowadzę, jestem trzeźwy

Business Consulting od wielu lat ma swój udział w promowaniu trzeźwości. Działania na rzecz społecznej edukacji trzeźwościowej jest wpisana w naszą strategię, którą konsekwentnie realizujemy i z której jesteśmy dumni. Wszystko zaczęło się ponad 20 lat temu od spotkania ówczesnego wiceprezesa naszej firmy, Krzysztofa Gmyrka, z ks. Piotrem Brząkalikiem, duszpasterzem trzeźwości archidiecezji katowickiej. Z tego spotkania zrodził się pomysł przygotowania i realizacji kampanii promującej trzeźwość pod hasłem „Prowadzę, jestem trzeźwy”. Do akcji szybko włączali się kolejni partnerzy, m.in. środowisko akademickie, reprezentowane przez profesora Romana Kalarusa, autora kampanijnych grafik, a także przedstawiciele władz samorządowych, policja i media. Pierwsza odsłona kampanii była więc efektem zaangażowania wielu podmiotów. Wówczas jeszcze nikt nie spodziewał się, że akcja ta zostanie z nami na dłużej, ale sukces pierwszej edycji dodał nam skrzydeł i pokazał, że połączenie działalności biznesowej z aktywnością prospołeczną nie tylko jest możliwe, ale daje także zawodową satysfakcję i przynosi wymierne efekty.

Od tamtej pory jesteśmy wierni idei promowania trzeźwego stylu życia, traktując ją jako element działań CSR-owych naszej firmy. Choć hasła i grafiki kolejnych edycji kampanii zmieniały się w poszczególnych latach (np. „Myślę, więc nie piję”, „Trzeźwość bez granic”, Jest nas coraz więcej”, „Dołącz do mnie”), jej główna myśl pozostała taka sama. Zdecydowanie odcinamy się od kampanii społecznych pokazujących w drastyczny sposób konsekwencje nadużywania alkoholu. Nasz przekaz jest pozytywny, otwarty i za każdym razem odwołuje się do racjonalnego spojrzenia na życie, poczucia własnej wartości i dumy z reprezentowanej postawy społecznej. Mówimy o tym że trzeźwość to sprawa naturalna, powszechna i modna.

 

Reklama na autobusach i tramwajach

Ponieważ grupę docelową akcji „Prowadzę, jestem trzeźwy” stanowią przede wszystkim kierowcy, więc jako rynkowy lider reklamy na autobusach i tramwajach, to właśnie te nośniki w dużej mierze wykorzystujemy do prowadzenia kampanii. Największy zasięg kampania miała w latach 2009-2011, kiedy łącznie prezentowana była w postaci wydruków wielkoformatowych na 764 autobusach101 tramwajach, 1648 billboardach, a w postaci naklejek – na 129.500 pojazdach. Rozdano wówczas 94.000 breloków z hasłem „Prowadzę, jestem trzeźwy”.

 

Do akcji w tych latach przystąpiło 75 urzędów miast i gmin, 24 firmy i instytucje, 18 przewoźników (zakładów transportu publicznego), a także media. Kampania prezentowana była w telewizjach TVP i TVN, które udostępniły swój czas antenowy na rzecz emisji kampanijnych spotów. Jako organizatorzy kampanii otrzymaliśmy setki maili z osobistymi historiami kierowców lub członków ich rodzin, z prośbą o brelok, który jest wizerunkowym symbolem naszej akcji.

 

Przez ponad dwie dekady około 200 tysięcy osób przypięło nasze breloki do swoich kluczy samochodowych deklarując tym samym postawę „Prowadzę, jestem trzeźwy”.

 

 

Ambasadorzy kampanii

Nasza akcja rozwija się wraz z nami. W 2014 roku została założona Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka, która realizuje społeczny program trzeźwościowy i prowadzi kampanie. Zainicjowane ponad 20 lat temu przedsięwzięcie zyskuje swoich ambasadorów. Są wśród nich m.in. Kajetan Kajetanowicz – wielokrotny rajdowy Mistrz Polski i Europy, Bartosz Ostałowski – jedyny na świecie kierowca wyścigowy i drifter, który prowadzi stopą, Bartłomiej Waga – aktor filmowy i teatralny. Jarosław Juszkiewicz – dziennikarz radiowy znany kierowcom także jako głos nawigacji Google Maps, Wojciech Chuchała – rajdowy Mistrz Europy w klasie ERC2, Adam Giza – dziennikarz telewizyjny i Rafał Patyra – dziennikarz sportowy.