Prace nad uchwałą krajobrazową w Krakowie rozpoczęły się w październiku 2015 r. Przez ten czas stworzono 3 jej projekty.
26 lutego 2020 r. Rada Miasta Krakowa zdecydowaną większością głosów przyjęła uchwałę krajobrazową. Uchwała krajobrazowa została opublikowana 9 marca 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i zaczęła obowiązywać 1 lipca 2020 r.
Regulacje reklamy OOH wynikające z uchwały krajobrazowej w Krakowie
Główne regulacje wyglądają następująco:
strefy obowiązywania – 5;
dodatkowo uchwała określa inne warunki dla ciągów komunikacyjnych i terenów sklepów wielkopowierzchniowych i stacji benzynowych;
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona tylko w niektórych strefach, ekspozycja reklamy może stanowić do 50% powierzchni banneru, reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy raz na 7 lat;
- szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, wysokości i przeznaczenia obiektu, miejsca umieszczenia, preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
- reklama cyfrowa – praktycznie zakazana, za wyjątkiem niektórych małych form i ekranu o powierzchni ponad 5 tys. m2 zamontowanego na Tauron Arena w Krakowie, gdzie reklama jest możliwa w czasie imprez;
- murale – zakaz;
- okresy dostosowania – 2 lata;
- warunki dostosowania – częściowo określone;
- prawa nabyte – nieuwzględnione.
Okres dostosowania dla reklam, które istniały przed wprowadzeniem uchwały krajobrazowej minie 1 lipca 2022 r.
W Krakowie istnieją dwa parki kulturowe: Stare Miasto (od 2010 r.) oraz Nowa Huta (od 2020 r.). Końca dobiegają prace nad utworzeniem parków kulturowych: Kazimierz ze Stradomiem i Stare Podgórze z Krzemionkami.